Valorile unui profesionist adevarat – etică şi leadership

Etica si Leadership

Mai întai de toate a fost omul…In spatele fiecărui mare profesionist, stă un om măreţ.

Businessul este creat de oameni, pentru oameni, iar noi creăm relaţii cu omul din spatele companiei, o relaţie caldă şi autentică bazată pe onestitate, respect şi reciprocitate.

Eu cred în resursele proprii fiecăruia şi cred că fiecare reuşeşte ceea ce îşi propune dacă îşi doreste cu adevarat.

Cred că puterea vine din interior, însă uneori avem nevoie de ghizi şi călăuze pentru a ne descoperi adevaratul potenţial care aşteaptă timid într-un colţ al minţii noastre.

Practica farmaceutică tradițională presupune eliberarea şi distribuirea de medicamente în mod direct pacienţilor, într-o manieră sigură şi de încredere, prevalând mereu intersul pacientului. În fiecare epocă și în orice cultură, diferiti oameni şi-au asumat responsabiliatea minunată de a învăța despre medicamente, de la preparare pana la eliberare, și, într-un sens larg, şi-au asumat gestionarea îngrijirea sanatatii altor persoane.

Profesia de farmacist este o activitate pofund umană, dedicată semenilor, care în mod tradiţional este ghidată de valori fundamentale ale omului ca demnitatea, compasiunea, corectitudinea, și adevărul. Se prevede ca în viitor farmaciștii să fie responsabili pentru furnizarea de servicii medicale pacientilor, servicii care sa asigure o monitorizare mai atenta a rezultatelor tratamentelor medicamentoase pe termen lung. Pentru a face acest lucru, farmaciștii vor trebui să dezvolte și să mențină un sistem bazat pe un angajament ferm faţă de grija pentru pacient și să aplice în practica de zi cu zi perceptele juridice, etice, sociale, culturale, economice, și profesionale relevante pentru practica farmaceutica contemporană.

 

Munca face parte integrantă din viaţa noastră, pentru mulţi dintre noi, şi ne dă un sens şi o direcţie. Pentru mine profesia de farmacist este mai mult decât un job, este o chemare, este una din modalitatile care fac ca viaţa mea sa aibă sens.

Chiar dacă ne bucurăm de recompensele financiare, sentimentul de împlinire vine atunci când motivaţia noastră este mai presus de noi, mai presus de lucrurile mărunte , atunci când simţim că aducem o contribuţie unei cauze măreţe. Ne simţim responsabili pentru viitorul profesiei noastre, care se leagă puternic de ideea că sunt necesare multe schimbări pentru a păstra acest viitor intact. Astfel că, din când în când, este înţelept să ne oprim din rutina şi agitaţia zilnică şi să medităm asupra conceptului de scop, misiune personală.

Pentru a clarifica misiunea, este necesar să descoperim elementele fundamentale care sunt bazele întelegerii mediului complex în care activam.

Legamantul pe care noi, farmaciştii, îl rostim la finalul celor 5 ani de studiu, este un legământ pe care îl facem faţă de noi însine şi faţă de semenii noştri. Acesta încorporează în câteva fraze esenţa valorilor unui profesionist adevărat:

“Intreaga mea activitate de farmacist voi da dovadă de o atitudine profund umană faţă de om şi colectivitate.

Voi respecta demnitatea şi personalitatea bolnavului, exercitând profesiunea cu conştiinciozitate, respectând normele de etică şi deontologie farmaceutică.

Voi fi corect cu mine însumi şi cu confraţii mei, cărora le voi cere colaborarea şi nu voi refuza să le acord sprijinul când mi se va cere, în interesul bolnavului.

Voi păstra secretele încredinţate de pacienti, chiar şi după decesul acestora.

Nu voi accepta sub nici un motiv ca activitatea mea de farmacist să fie utilizată împotriva sănătaţii şi vieţii omului.

Voi fi răbdator şi înţelegator faţă de cel care, datorită bolii, nu-mi acordă respectul cuvenit.”

Care sunt tendinţele care afectează destinul farmaciei şi al farmacistului contemporan?

Primele exemple pot fi industrializarea şi corporatizarea. Avem deja un prim efect – trecerea de la preparate magistrale la produse obţinute pe cale industrială, farmacia trecută de la proprietarul de drept, farmacistul, la organisme cu putere financiară care crează lanţuri si depersonalizează farmacia de odinioară, farmacistul trece de la practician la farmacistul antreprenor.

In prezent se fac eforturi pentru a îmbunătăţi aspectul practic al farmaciei şi orientarea către managementul terapiei pacientului. Astfel de proiecte vor putea avea un impact semnificativ dacă se vor face schimbări radicale în ceea ce priveşte:

–           Creşterea încrederii în profesionalismul farmacistului

–           Susţinerea socializării profesonale între angajati prin crearea unui mediu în care accentual se pune pe latura umană a profesionistului

–           Angajarea farmacistilor pe baza profilului lor psihografic şi motivaţi de practica farmaceutică

Care sunt valorile personale și standardele etice pentru profesia de farmacist în secolul 21? Există un asa numit „farmacist virtuos” între farmacistii practicieni? Dacă da, care sunt caracteristicile morale care definesc un astfel de model ? Cum decid farmacistii practicieni cum se face un lucru „corect” atunci când deservesc pacientii? Este aceasta ceea ce noi numim „etica”?

Farmacistul, principalul expert în domeniul medicamentului, este ghidat în exercitarea profesiei, de legi şi coduri de etică. Codul deontologic al farmacistlui susţine realizarea corectă a activităţilor profesionale ale farmacistului în interesul pacientului şi al sanătatii publice.

 

Oportunitățile de angajare ca farmacist s-au schimbat în mod dramatic în ultimii ani. La începutul acestui mileniu, penuria de farmacişti a fost pusă pe baza unei mari crizede practicieni care se îndreaptă spre pensionare. Criza financiară globală a schimbat rapid această situație, astfel încât furnizarea de noi farmaciști îndeplinește acum sau depășește cererea. Pentru a fi competitiv, farmaciştii contemporani trebuie să posede atribute de succes, și anume, cunoștințe, abilități și / sau atitudini considerate importante de către potențiali angajatori.

Pentru unii tranziţia către rolurile de leadership este una facilă şi se produce natural, şi mulţi văd acest pas ca posibilitate să facă o diferenţă, să lase o urmă, să crească din punct de vedere profesional şi să avanseze în carieră. Pentru alţii, această schimbare poate fi intimidantă. Din oricare dintre cele două perspective, tranziţia către leadership este un pas măreţ. Poziţiile de leadership nu sunt alocate la întamplare; liderii din randul farmacistilor sunt aleşi deoarece organizaţia din care fac parte consideră că aceştia sunt potriviţi să îşi assume acest rol împreună cu alte responsabilităţi.

În leadership perceptele morale sunt augmentate, și de aceea studiul eticii este fundamental pentru înțelegerea noastră asupra notiunii de leadership. Etica se referă de fapt la relaţiile interumane. Este vorba despre ceea ce ar trebui să facem și ceea ce ar trebui să fim ca ființe umane, ca membri ai unui grup sau ai societatii, și în diferitele roluri pe care le jucăm în viaţa. Este vorba despre bine și rău și despre binele suprem. Leadership-ul este un anumit tip de relație umană. Unele semne distinctive ale acestei relații sunt de putere și / sau de influență, viziune, obligație, și responsabilitate. Prin întelegerea etică acestei relații, am obţine o mai bună înţelegere asupra leadership-ului, deoarece unele dintre problemele centrale în materie de etică, sunt de asemenea, problemele centrale în materie de ledearship. Acestea includ provocările personale legate de autenticitate, interes și de auto-disciplina, și obligațiile morale legate de justiție, îndatoriri, competență și misiunea personală.

Unele dintre lucrările cele mai perceptive despre leadership și etică provin din texte vechi și există, sunt păstrate acolo, așteaptând să fie redescoperite și reaplicate. Istoria este împanzită de înțelepciune și de studii de caz cu privire la moralitatea liderilor și leadership. Cercetatorii antici din Est și Vest pot oferi perspective care ne permit să înțelegem ce inseamna leadership-ul etic şi pot formula întrebări noi privind viziunea contemporană.

In viața noastră profesională și personală ne confruntăm cu alegeri dificile. Uneori alegem între bine și rău, și, uneori, alegem între bine și bine. Pentru majoritatea dintre noi luarea deciziei corecte vs decizie greșită reprezintă o provocare mai mică, deoarece alegerea corectă este evidentă şi se bazează pe ceea ce am fost învățati de părinții noștri și profesorii nostri, incă de timpuriu. Stim că este greșit să mintim, să falsifice date, să vindem substanţe interzise, să intarziem 2 ore la o întalnire fară un motiv întemeiat şi lista poate continua. Este vorba despre deciziile corecte vs decizii corecte, care sunt mult mai provocatoare, deoarece acestea contravin valorilor noastre și necesită un exercitiu de fitness etic, care, la fel ca sala de fitness în cazul exerciţiilor fizice, trebuie să fie dezvoltate, metodic în timp, prin aplicare consecventă și repetitivă.

Inţelepcine şi prezenţă, sunt două noţiuni care ar trebui aplicate în practica farmaceutică cotidiană. Progresul începe când fiecare întelege rolul său în contextul întregului. Vom progresa mai mult când există deschidere, disponibilitate şi dorintă de a explora noi perspective, noi oportunităţi de dezvoltare în materie de management şi leadership.

Nu putem fi perfecţi, dar putem să încercăm: ne putem permite să pierdem bani – chiar o mulţime de bani. Dar nu ne putem permite să ne pierdem reputaţia – nici măcar o bucăţică din ea.” (Warrent Buffett on Ethics: ‘We Can’t Afford to lose Reputation)

Facebook Comments

leave your comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Copyright by PharmaPro