Farmacia între profesie şi business

Farmacia este un loc, o profesie si un business. Farmacia nu este un magazin de medicamente.

Farmacia reprezintă practicarea unei profesii, o profesie liberală, o profesie nobilă care îsi are rădăcinile încă din cele mai vechi timpuri.

In Paleolitic si Neolitic s-au descoperit dovezi cum că oamenii cultivau flori si ierburi cu proprietăţi medicinale. Rolul farmacistului era îndeplinit de către vraci în vremurile timpurii. In Mesopotamia antică, s-au gasit urme de combinaţii chimice pentru a fabrica medicamente din ingredient naturale. Aheologii au descoperit tablete din lut pe care erau inregistrate ingrediente si proceduri de obţinere a medicamentelor şi remediilor în jurul 2100IHR.

Apariția practicii farmaceutice ca profesie separată și distinctă își are originea în Orientul Mijlociu, în secolul al IX-lea, și a coincis cu începuturile licenţierii profesionale a farmaciștilor, care erau educaţi şi au primit licențe de practică în Bagdad în apropierea taberelor armatei.

In Europa, definirea rolului medicului şi farmacistului a început in 1180, o dată cu emiterea ordonanţei farmaciei în Franţa.

Dezvoltarea Farmaciei ca profesie şi ca business a început in Orientul Mijlociu, între anii 775 si 785, în care farmaciştii deţineau şi coordonau punctele farmaceutice, avand rolul atat de manager cat şi de profesionist în domeniul sănătăţii. Incă de atunci pentru a avea success în practicarea profesiei era necesar să posezi cunoştinţe atat despre chimia medicamentului cat şi mecanicile de business şi de piaţă din spate, ce guvernează vanzarea.

Astăzi, educația farmaceutică este axată pe pregătirea farmaciștilor asigurandu-le competenţe pentru a ajuta şi a consilia pacienţii să facă cea mai bună alegere privind siguranţa în utilizarea medicamentelor. Problemele apar însă la locul de muncă și întrebarea se pune dacă este sau nu farmacistul capabil să utilizeze abilitățile sau expertiza sa pentru a comunica eficient cu pacientul. Și asta se regăseşte înapoi către proprietarul farmaciei care a creat sau nu un mediu care încurajează comunicarea pacientului cu farmacistul și permite protejarea secretului profesional şi a informaţiilor private în cazul acestei comunicări. De multe ori există o barieră fizică între pacient și farmacist care îngreunează comunicarea. Timpul este o altă barieră. În multe farmacii, vom regasi o coada lungă de pacienti care așteaptă să fie deserviţi și într-un astfel de context pacientul poate fi avea reţineri şi reticente în a solicita să vorbească cu farmacistului.

Cu mult înainte de a profesa şi de a fi studentă la Facultatea de Farmacie, am fost captivată de această profesie şi de un gând care m-a urmărit de-a lungul anilor. Nu am putut sa ignor observația existenţei unui decalaj între ceea ce am fost învățați pe băncile şcolii și ceea ce se întamplă cu adevărat în practică și mi-am dorit să fac ceva, să ajut ca acest decalaj să se micşoreze. Știu că majoritatea aţi optat pentru farmacia de comunitate ca primă poziție de practică. Acest lucru a fost valabil și pentru mine. Cu toate că, mai apoi, cariera mea a urmat o altă cale, am păstrat un interes puternic în a vedea practica farmaceutică în farmacia de comunitate ca o componentă importantă şi vizibilă între profesiile din sănătate.

Profesia de farmacist este o profesie nobilă, frumoasă, plină de oportunităţi şi satisfacţii, însă nu este deloc o profesie uşoară.

Farmacistul de azi şi farmacistul de maine.

Într-o mare măsură, viitorul nostru va fi modelat de valorile, credințele și obiceiurile deja înrădăcinate în interiorul nostru. Este important să continuăm să învățăm și să continuăm să evoluăm, atât ca oameni cât şi ca profesionişti.

Este firesc să privim în viitor și să încercăm să ne imaginăm viața dincolo de ziua de azi. Cand vine vorba de viitor, există trei tipuri de oameni: cei care lasă lucrurile să se întample, cei care fac lucrurile să se întample, şi cei care se întreabă ce s-a întâmplat. Vreau să cred ca ne aflăm printre cei care fac lucrurile să se întample.

Imaginea farmaciștilor trebuie să fie schimbată astfel încât pacienții să ii perceapă ca pe practicieni clinicieni. În cazul în care ne dorim remodelarea profesiei de farmacist, atunci ţinta acțiunilor trebuie să fie spiritul farmacistilor practicieni, în mod individual.

În spatele fiecărui profesionist din sănătate se află un om. Atât timp cât omul din spatele profesionistului evoluează continuu, de dezvoltă şi investeşte în sine şi profesionistul din el se ridică la aceeaşi înalţime. Valorile personale se regasesc în valorile profesionale şi vice versa.

Avem nevoie de profesionişti de valoare, cu valori sănătoase. Comunicarea este o mare parte din cheia aceastei provocări.

Competențe privind tehnologia informatica din sănătate, cunoaşterea informatiilor generale legate de starea de sănătate a pacientului, cunoştinţe legislative, istoricul medical, permanenta legatură cu medicul curant, acestea sunt doar cateva din lucrurile foarte importante atunci când vine vorba de consilierea pacientilor cu privire la medicamentele pe care le administrează atât cu prescripţie cât şi fără. De asemenea îmbunătăţirea aspectelor privind comunicarea contribuie la înțelegerea modului în care putem preveni erorile, cum ar fi interacțiunile medicamentoase şi supradozările. Pacienţii isi doresc ca farmacistul să facă parte din echipa de îngrijire a sănătății din spitale, din momentul în care aceştia vin prima dată în contact cu terapia medicamentoasă și mai ales atunci când merg acasă avad medicamente noi, apoi în cazul în care acestea vor fi administrate pe cont propriu. Un farmacist ar trebui să explice ce presupune noua terapie, noile medicamente, pentru ce sunt utilizate, cât timp trebuie să fie luate, și așa mai departe. De asemenea, un pacientul are nevoie de informații cu privire la interacțiunile cu alimentele și alte medicamente eliberate fără prescripţie medicală. Chiar daca medicul poate spune aceste lucruri, farmacistul este profesional responsabil de îngrijirea sănătății pacientului, un profesionist în care pacientul are încredere că îi poate furniza acest tip de informații. Alte competențe pe care doresc să le adăug pe listă sunt deexemplu managementul bolilor cronice; ar trebui să fie implementate servicii incluse în serviciile de sănătate standard, rezonabile pentru ca pacientii să aibă posibilitatea sa le fie masurata tensiunea arteriala ca parte a serviciilor oferite de farmacie, o evaluare periodica a medicaţiei în cazul pacientilor cronici, evaluarea efectelor adverse, o determinare a glicemiei etc. Evident, farmacistul trebuie să aibă o educație compliantă cu etică profesională, care cuprinde aspectele legate de securizarea informaţiilor vieții private a pacientului. Farmaciștii ar trebui să se implice mai mult in mobilizarea şi diseminarea informaţiilor medicale către comunităti specifice, organizaţii non profit, şcoli, cluburi pentru seniori şi alte grupuri comunitare.

 

Ce îşi doreşte farmacistul în secolul 21

Este o intrebare simplă cu un răspuns aparent tot atât de simplu.

In activitatea farmaceutică de astazi, farmacistul îşi doreste mai multă implicare în activităţile clinice şi îşi doreşte o distanţare de farmacia fizică, mercantilizată.

In acelaşi timp, farmacistul de azi are o varietate de posibilităţi de a se implică în multe activităţi dincolo de activitatea din farmaciile de circuit închis sau deschis. Farmacistul – activitatea farmaceutică are un rol vital în ceea ce privește cercetarea clinică și studiile clinice, varietatea de roluri a uniui farmacist se regăseşte în industrie, regulatory affairs, farmacovigilenţă, vânzări și marketing, distribuţie, asigurarea calității şi lista poate continua.

Cum putem îmbunătăţi practicarea profesiei de farmacist azi?

Nu pretind că am răspuns la această întrebare. Insă permiteți-mi să sugerez câteva idei care ar putea fi luate în considerare: Încurajarea pacienților pentru a selecta un farmacist personal. Nu o farmacie, ci un farmacist.

  1. Educarea farmaciștilor pentru a recunoaşte și a rezista tentaţiilor, atat flagrante cât şi subtile, care compromit capacitatea lor de a avea grijă de pacienţi.
  2. Să recunoastem și să onorăm farmaciștii care au demonstrat un angajament profesional autentic pentru pacient. Avem nevoie de eroi mai mulţi în prima linie de farmacişti. 4. Creșterea eforturilor de a dezvolta și îmbogăți activitatea farmaciștilor practicieni.
  3. Promovarea unui dialog la nivel national în randul farmaciştilor şi medicilor şi poate chiar al reprezentanţilor pacienţilor cu privire la problemele legate de utilizarea medicaţiei şi ceea ce aceste trei grupuri pot face împreună pentru a îmbunătăţi situația actuală.
  4. Concentrea sistematică şi alocarea de resurse continue pentru educaţie şi dezvoltare continună, pentru a dezvolta abilități care vor fi necesare de către farmaciştii practicieni pentru a face din profesia noastră o profesie completă, unitară orientată către grija faţa de pacient.
  5. Crearea unui centru de profil susținut de către farmaciști și pacienţi pentru a studia problemele sociale, impactul utilizării medicaţiei și de a face recomandări pentru soluționarea eventualelor neconcordanţe şi neconformităţi.
  6. Să punem cât de multă energie în planificarea pe termen lung pentru activitatea farmaceutică. Să ne implicăm, prin organizațiile noastre profesionale, în ceea ce putem realiza pentru noua generație nu doar pentru următoarele 12 luni.

Vise pentru viitor

Eleanor Roosevelt a spus: “Viitorul apartine celor care cred în frumusețea viselor lor.” Să visăm împreună cu privire la un viitor în care farmaciștii sunt implicați activ în profesia lor. Să visăm împreună cu privire la un viitor în care suntem aliniaţi cu alţi farmaciști care doresc să își îmbunătățească profesia lor ca o modalitate de a-și atinge maximum de potențial uman. Să visăm împreună cu privire la un viitor în care mulți oameni ating un nivel optim de bine, deoarece farmaciştii sunt acolo pentru a-i ajuta să facă alegeri înțelepte cu privire la utilizarea medicamentelor.

Oamenii doresc și au nevoie de farmaciști, cu aceste caracteristici – farmaciști cu suflet. Haideţi să ne dedicăm în refacere profesiei noastre într-o profesie care le ofere oamenilor ceea ce doresc și au nevoie. Aceasta nu este un obiectiv pe care il putem atribui altcuiva. Fiecare dintre noi trebuie să își asume responsabilitatea personală pentru a face acest lucru.

Permiteți-mi să închei aceasta privire de ansamblu asupra profesiei de farmacist din secolul 21 cu o reiterare a ideii lui Thomas Moore despre suflet: care are de-a face cu adâncimea, valoarea, inima și substanța personală.

În mod individual, putem examina și ne putem concentra asupra propriei noastre munci, putem sprijini și încuraja colegii noștri pentru a urmăriri aceste obiective.

Putem crea și sprijini în mod colectiv, prin intermediul organizațiilor noastre profesionale, eforturile pe termen lung care construiesc sufletul farmaciei şi al farmacistului. Mai presus de toate, putem vorbi, ne putem exprima liber: Sa sustinem nevoile pacienţilor. Sa vorbim şi să susţinem implementarea practicilor şi a serviciilor farmaceutice care ajută pacienţii la administrarea în siguranţă a medicamentelor!

Putem face asta!

Bibliografie si referinte aici

 

Facebook Comments

leave your comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright by PharmaPro